Szanowni Państwo, Choosing Wisely® to kampania, której celem jest zachęcanie lekarzy i pacjentów do rozmów podczas wizyt o testach diagnostycznych oraz procedurach medycznych, które mogą być wskazane i są stosowane, ale według dostępnej aktualnie wiedzy mogą być niepotrzebne, a w niektórych przypadkach mogą nawet stwarzać zagrożenie dla zdrowia.

- Powołaj zespół do prac nad wytycznymi Choosing Wisely®
- Na stronie www.choosingwisely.org w zakładce „Listy” można znaleźć oryginalne zalecenia Towarzystw naukowych ze Stanów Zjednoczonych. Proszę kliknąć przycisk „Dla Lekarzy”. W wyszukiwarce (po prawej stronie) za pomocą filtrów należy wyszukać odpowiednik Towarzystwa lub specjalizacji, którą reprezentujesz. Proszę wstępnie zapoznać się z rekomendacjami, które mogłyby zostać przyjęte w praktyce polskich lekarzy.
- Proszę zapoznać się z literaturą/dowodami, z których korzystało Towarzystwo/Organizacja z Choosing Wisely® USA bądź innych krajów, z których pochodzą oryginalnie rekomendacje. Informacje te zamieszczane są pod rekomendacjami.
- Proszę wyłonić 5 najważniejszych rekomendacji dla polskich lekarzy (np. metodą konsensusu), które zostaną zaadaptowane i przyjęte przez Towarzystwo. Jeśli zaistnieje problem z wyborem rekomendacji, można skonsultować opcje z szerszą grupą lekarzy danej specjalności lub z innymi członkami Towarzystwa w celu wybrania najbardziej przydatnych zaleceń (np. metodą Delphi, używając kwestionariusza ankiety). Zalecamy również sprawdzenie, jak Towarzystwa danej specjalności z innych krajów np. Kanada czy Australia wybierały rekomendacje Choosing Wisely®.
- Po wybraniu 5 rekomendacji, które będą adaptowane na potrzeby ChW Poland należy skontaktować się z Towarzystwem, które jest autorem oryginalnej rekomendacji, poinformować o wybranych zaleceniach i uzyskać zgodę na adaptację.
- Przed rozpoczęciem procesu adaptacji rekomendacji prosimy o kontakt z Panią Karoliną Maciorowską, która koordynuje kampanię Choosing Wisely Poland, w celu poinformowania o podjęciu prac nad rekomendacjami oraz przekazania wypełnionej deklaracji konfliktu interesów.
- Na podstawie przyjętych rekomendacji Towarzystwa proszę napisać krótkie uzasadnienia dla każdego z wybranych zaleceń (uzasadnienie dla jednej rekomendacji = około 150 słów). Proszę również zwrócić uwagę na język/formę zwrotów użyty w rekomendacjach (http://www.choosingwiselycanada.org/recommendations/orthopaedics/).
- Prosimy o stworzenie przynajmniej jednego materiału informacyjnego dla pacjentów i ich opiekunów w danej specjalizacji. Rekomendacje dla pacjentów powinny być dłuższe (co najmniej 600 słów) i pisane prostym językiem. Ośrodek ds. Wytycznych w Praktyce Medycznej otrzymał zgodę na adaptowanie rekomendacji dla pacjentów pochodzących z poniższych źródeł:
http://www.choosingwisely.org/patient-resources/
http://consumerhealthchoices.org/patients-and-families/#test-and-treatments - Po zakończeniu adaptacji, pełny materiał zawierający:
- 5 rekomendacji dla lekarzy z zakresu praktyki reprezentowanej specjalizacji, wraz z krótkim opisem procedury ich przyjęcia oraz bibliografią. W bibliografii proszę uwzględnić link do oryginalnych rekomendacji, które Państwo adaptowaliście.
- Minimum jedną rekomendację dla pacjentów (im więcej tym lepiej). Celem kampanii jest upowszechnienie pośród pacjentów jak największej liczby autoryzowanych przez Towarzystwa zaleceń.
- Listę oryginalnych rekomendacji, które zostały wybrane do zaadaptowania przez Towarzystwo.
- Logotyp oraz dane kontaktowe Towarzystwa wraz z adresem strony www, które mogą być zamieszczony na stronie Choosing Wisely Poland należy przesłać do:
Karolina Maciorowska
Choosing Wisely Polska
Ośrodek ds. Wytycznych Postępowania w Praktyce Medycznej NIL
choosing.wisely@hipokrates.org
Ważne daty: Zakłada się sformułowanie i przyjęcie przez Komitet przynajmniej 40 zaleceń aby można było oficjalnie rozpocząć kampanię. W tym celu Członkowie Komitetu do końca lipca 2017 powinni ustalić, które zalecenia będą zaadaptowane (na przykład na podstawie zaleceń stworzonych przez ChoosingWisely.org lub przez organizacje ChW w innych krajach). Następnie, do końca sierpnia 2017 Towarzystwa powinny przeprowadzić adaptację wybranych zaleceń i przekazać je do Komitetu ChW PL w celu akceptacji i publikacji.
- Proces tworzenia rekomendacji musi być udokumentowany oraz publicznie udostępniony.
- Każda rekomendacja musi być poparta dowodami z wyników badań naukowych. W tym celu powinno się przeprowadzić systematyczny przegląd literatury z uwzględnieniem strategii wyszukiwania oraz zakresu dat (https://www.youtube.com/watch?v=WB9pbHqUs5c) w bazach takich jak np. Cochrane Library, PubMed czy Embase. Następnie należy przeprowadzić ocenę wiarygodności dowodów oraz określić siłę zaleceń. Do instrukcji dołączamy publikację wraz z suplementem opisującą szczegółowo proces tworzenia rekomendacji ChW przez Towarzystwo Reumatologiczne z Kanady.
- Każda z rekomendacji Towarzystwa musi dotyczyć zakresu praktyki reprezentowanej specjalizacji. Jeśli zalecenie z listy pokrywa się z inną specjalizacją medyczną, wskazana jest współpraca z odpowiednim towarzystwem by zapewnić, że wszystkie powiązane podmioty są zgodne.
- Testy i procedury będące przedmiotem rekomendacji muszą być:
- Program kampanii nie jest kierowany do płatnika czy agencji rządowych. Jest kierowany do lekarzy. Jest to bardzo istotne w budowaniu zaufania lekarzy i pacjentów.
- Główne przesłania kampanii bardziej kładą nacisk na jakość opieki zdrowotnej i zapobieganie szkodom, niż na zmniejszanie kosztów leczenia.
- Kampania jest również zorientowana na pacjentów i ich zaangażowanie - komunikacja pomiędzy lekarzem a pacjentem jest to pierwszoplanowy cel kampanii.
- Rekomendacje są oparte na dowodach pochodzących z aktualnych badań naukowych. Konieczna jest ocena materiałów dowodowych na bieżąco by zapewnić wiarygodność rekomendacji tworzonych w ramach kampanii.
- Multiprofesjonalizm – gdzie jest to możliwe, kampania powinna angażować lekarzy, pielęgniarki, farmaceutów oraz innych specjalistów z dziedziny ochrony zdrowia.
- Transparentność – metody użyte w procesie tworzenia rekomendacji muszą być dostępne w domenie publicznej. Należy również zgłaszać konflikt interesów.