Proponowane zmiany w Statucie PTOiTr
[PROPOZYCJE ZMIAN W STATUCIE – SIERPIEŃ 2022]
[PROPOZYCJE ZMIAN W STATUCIE W PLIKU PDF]
Statut
Polskiego Towarzystwa Ortopedycznego i Traumatologicznego
[STATUT W PLIKU PDF]
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Towarzystwo Ortopedyczne i
Traumatologiczne, w skrócie PTOiTr., zwane w dalszej części statutu Towarzystwem.
§2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej
Polskiej, a siedzibą m. st. Warszawa.
Miejscem pracy Zarządu Głównego jest aktualne miejsce pracy
Prezesa Zarządu Głównego Towarzystwa.
§3
Towarzystwo ma charakter naukowo-dydaktyczny. Przedmiotem
zainteresowania Towarzystwa jest dziedzina medycyny obejmująca rozpoznanie,
zapobieganie, leczenie i rehabilitację wad, chorób i uszkodzeń
narządu ruchu oraz inne dziedziny nauki wspierające rozwój ortopedii i
traumatologii narządu ruchu.
§4
1. Towarzystwo
jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie prawa o stowarzyszeniach,
posiada osobowość prawną, a jego działalność opiera się na pracy społecznej
członków.
2.
Towarzystwo może zatrudniać pracowników lub przekazywać określone
zadania do realizacji w drodze umów cywilnoprawnych podmiotom trzecim.
§5
Towarzystwo ma prawo powoływania oddziałów terenowych i sekcji
naukowych.
§6
1. Towarzystwo
ma prawo używania pieczęci i odznak.
2. „Towarzystwo ma prawo do posiadania oficjalnego portalu
internetowego. Portal służy do realizacji celów statutowych oraz komunikacji z
członkami Towarzystwa.”
§7
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych
stowarzyszeń o pokrewnym charakterze i celach działania.
Cele
Towarzystwa i sposoby realizacji
§8
Celem Towarzystwa jest:
1. Dążenie do
zrzeszenia lekarzy zainteresowanych zagadnieniami ortopedii, traumatologii i usprawniania
narządu ruchu oraz innymi dziedzinami dotyczącymi narządu ruchu.
2. Upowszechnianie
wśród członków najnowszych zdobyczy nauki, podnoszenie poziomu umiejętności
zawodowych i zachęcanie do pracy naukowej.
3. Współdziałanie
w specjalizacji i dokształcaniu członków Towarzystwa, w porozumieniu z odpowiednimi
instytucjami i władzami.
4. Udzielanie
pomocy członkom w ich pracy zawodowej i naukowej.
5. Współpraca z
władzami i organami administracji państwowej i samorządowej, mediami i innymi
podmiotami w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych, organizacyjnych i zasad
finansowania procedur w reprezentowanej specjalności.
6. Inspirowanie
ruchu wydawniczego z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu,
propagowanie wiedzy ortopedycznej i traumatologicznej wśród innych specjalności
oraz współpraca z innymi towarzystwami w rozwiązywaniu zagadnień
interdyscyplinarnych.
7.
Organizowanie współpracy naukowej i specjalistycznej z
towarzystwami zagranicznymi oraz reprezentowanie polskiej ortopedii i
traumatologii narządu ruchu za granicą.
§9
Cele te realizuje Towarzystwo przez:
1. Organizowanie
co dwa lata Zjazdów Naukowych.
2. Organizowanie
w latach międzyzjazdowych środowiskowych “Dni Ortopedycznych".
3. Organizowanie
zebrań naukowych, sympozjów, dyskusji okrągłego stołu i innych form
działalności szkoleniowo-naukowej.
4. Organizowanie
konkursów naukowych oraz popieranie działalności naukowej wszystkich,
a szczególnie młodych członków Towarzystwa.
5. Wydawanie
czasopisma pt. „Chirurgia Narządów Ruchu i Ortopedia Polska" oraz
popieranie działalności wydawniczej o tematyce ortopedycznej i traumatologicznej.
6. „Opracowywanie schematów właściwego postępowania lekarskiego w
zakresie ortopedii i traumatologii narządu ruchu oraz prowadzenie edukacji
poprzez portal internetowy Towarzystwa”.
7. Występowanie
z opiniami, wnioskami naukowymi i organizacyjnymi dotyczącymi problemów
ortopedii i traumatologii polskiej oraz członków Towarzystwa do władz,
samorządu lekarskiego i innych stowarzyszeń.
8.
Opracowywanie schematów właściwego postępowania lekarskiego w
zakresie ortopedii i traumatologii narządu ruchu.
Członkowie
Towarzystwa; ich prawa i obowiązki
§10
Członkami Towarzystwa mogą być:
1. lekarze
specjaliści w zakresie: ortopedii i chirurgii urazowej, ortopedii i
traumatologii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu oraz specjaliści
pierwszego stopnia i lekarze w trakcie specjalizacji w tej dziedzinie,
łącznie zwani dalej ortopedami,
2.
lekarze innych specjalności, inne osoby fizyczne zainteresowane
problematyką narządu ruchu – w przypadku członków honorowych i wspierających
oraz osoby prawne – w przypadku członków wspierających.
§11
W skład towarzystwa wchodzą członkowie:, nadzwyczajni, zwyczajni,
seniorzy, honorowi, korespondenci i członkowie wspierający.
§12
1. Członkiem zwyczajnym może zostać lekarz, który spełnia łącznie
poniższe warunki:
· posiada obywatelstwo
polskie bądź obywatelstwo innego Państwa,
· posiada prawo
wykonywania zawodu w Polsce,
· jest
specjalistą ortopedą lub specjalistą innej specjalności zgodnie z & 10 pkt.
1,
· spełni wymogi
wynikające z ust. 2 niniejszego paragrafu.
·
przyjęty przez Zarząd Oddziału na podstawie deklaracji.
2. Kandydat staje się członkiem zwyczajnym Towarzystwa po
akceptacji przez Prezesa Zarządu Oddziału lub przez jego zastępcę wypełnionego
formularza zgłoszeniowego, który musi być przesłany pocztą lub drogą e-mailową
(„skan” formularza) do Zarządu Oddziału oraz po opłaceniu składki członkowskiej
za dany rok. Formularz zgłoszeniowy udostępniany jest na stronie internetowej
Towarzystwa. Wniosek składany jest elektronicznie przez platformę i akceptowany
przez Prezesa Oddziału
3. Członek zwyczajny ma prawo: czynnego i biernego wyboru władz
Towarzystwa, uczestniczenia we wszystkich zebraniach naukowo-dydaktycznych i
imprezach organizowanych przez Towarzystwo oraz korzystania ze wszystkich
uprawnień wynikających z postanowień statutu.
§13
1. Członkiem
nadzwyczajnym może być obywatel polski lub innego państwa, posiadający prawo
wykonywania zawodu w Polsce, specjalista l stopnia i lekarz specjalizujący się
w ortopedii i traumatologii lub zainteresowany zagadnieniami ortopedii i
traumatologii, pod warunkiem spełnienia wymogów określonych w ust. 2
niniejszego paragrafu.
2. Kandydat
staje się członkiem nadzwyczajnym Towarzystwa po akceptacji przez Prezesa
Zarządu Oddziału lub przez jego zastępcę wypełnionego formularza
zgłoszeniowego, który musi być przesłany pocztą lub drogą e-mailową („skan”
formularza) do Zarządu Oddziału oraz po opłaceniu składki członkowskiej za dany
rok. Formularz zgłoszeniowy udostępniany jest na stronie internetowej
Towarzystwa. Wniosek składany jest elektronicznie przez platformę i akceptowany
przez Prezesa Oddziału
3. Członek
nadzwyczajny po uzyskaniu tytułu specjalisty może stać się członkiem zwyczajnym
po spełnieniu wymogów określonych w §12 punkt 1 i 2.
4. Członek
nadzwyczajny posiada prawa członka zwyczajnego, z wyjątkiem biernego prawa
wyborczego do władz Towarzystwa.
5.
Aktualna lista członków nadzwyczajnych w Oddziale Terenowym
Towarzystwa jest prowadzona przez Sekretarza Zarządu Oddziału i przekazywana w
formie mailowej raz w roku do Sekretarza Zarządu Głównego, który
przygotowuje listę członków całego Towarzystwa.
§14
1. Członkiem
seniorem zostaje na własną prośbę, złożoną do właściwego Prezesa Zarządu
Oddziału, członek Towarzystwa, który przeszedł na emeryturę lub stałą rentę
inwalidzką.
2. Po ukończeniu
70 roku życia uzyskuje się automatycznie status członka seniora.
3. Członkowie
seniorzy posiadają wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego
prawa wyborczego i są zwolnieni od uiszczania składek członkowskich oraz opłat
zjazdowych.
§15
1. Członkostwo
honorowe nadaje na wniosek Zarządu Głównego Walne Zebranie Członków osobom
szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa lub dla rozwoju ortopedii i
traumatologii polskiej. Kandydata na członka honorowego zgłasza Zarząd Główny
lub Prezes oddziału terenowy do Zarządu Głównego, który po jego akceptacji
zgłasza kandydaturę na Walne Zgromadzenie Członków
2. Członek
honorowy posiada wszystkie prawa członka zwyczajnego z wyjątkiem biernego prawa
wyborczego i jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich i opłat
zjazdowych.
3. Członkostwa
honorowego może pozbawić jedynie Walne Zebranie Członków na wniosek Sądu
Koleżeńskiego.
§16
1. Członkiem
korespondentem może być lekarz, obywatel innego państwa, który czynnie
współpracuje z Polskim Towarzystwem Ortopedycznym i Traumatologicznym.
2. Członka
korespondenta powołuje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Oddziału lub
sekcji naukowej złożony za pośrednictwem Zarządu Głównego.
3. Członek
korespondent nie posiada uprawnień wynikających z postanowień statutu, w szczególności
w zakresie czynnego i biernego prawa wyborczego.
4. Tytułu
członka korespondenta może pozbawić jedynie Walne Zebranie Członków na wniosek
Sądu Koleżeńskiego.
§17
1. Członkiem
wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która w pisemnym zgłoszeniu
zadeklaruje stałą, roczną składkę na cele Towarzystwa.
2. Uchwałę o
przyjęciu na członka wspierającego podejmuje Zarząd Główny.
3. Członek
wspierający ma prawo korzystania z pomocy i urządzeń Towarzystwa.
4. Członkostwo
ustaje po dwuletnim okresie niepłacenia zadeklarowanych składek.
5. Członek
wspierający nie posiada uprawnień wynikających z postanowień statutu w szczególności
w zakresie czynnego i biernego prawa wyborczego.
§18
- Członkowie Towarzystwa są obowiązani do:
a.
przestrzegania
postanowień statutu oraz uchwał władz i regulaminów wewnętrznych Towarzystwa,
b.
aktywnego udziału w realizacji celów
statutowych,
c.
przestrzegania
norm współżycia społecznego i etyki zawodowej,
d.
regularnego
opłacania składek członkowskich, o ile obowiązek ten wynika z postanowień
niniejszego Statutu.
- Członkostwo, w tym nadzwyczajne w każdym
przypadku ustaje na skutek:
a.
dobrowolnego
wystąpienia zgłoszonego pisemnie właściwemu Zarządowi Oddziału,
b.
śmierci członka,
c.
wykluczenia uchwałą Walnego Zgromadzenia na
wniosek Sądu Koleżeńskiego za działalność na szkodę Towarzystwa lub w przypadku
skazania wyrokiem Sądu Lekarskiego na karę zawieszenia (na czas zawieszenia)
bądź utraty prawa wykonywania zawodu oraz w przypadku skazania prawomocnym
wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych.,
d.
skreślenia z listy członków przez Zarząd
Oddziału z powodu systematycznego uchylania się od pracy społecznej w
Towarzystwie,
e.
skreślenia z listy członków przez Zarząd
Oddziału z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich co najmniej za okres
dwóch lat. Za termin wpłaty przyjmuję się datę 1 stycznia za dany rok.
- Ponowne przyjęcie do Towarzystwa na członka
zwyczajnego lub nadzwyczajnego, po uprzednim wystąpieniu z przyczyny
wymienionej w § 18 ust. 2 punkt a i d, wymaga postępowania jak w przypadku
pierwszorazowego przyjęcia (§ 12 punkt 2 i §13 punkt 2). W razie
ustania członkostwa z przyczyny wskazanej w § 18 ust. 2 punkt e,
członkostwo zwyczajne i nadzwyczajne może być wznowione po opłaceniu
zaległych składek członkowskich. Jeśli przerwa w opłacaniu składki trwa
dłużej niż dwa lata, wznowienie członkostwa wymaga postępowania jak w
przypadku pierwszorazowego przyjęcia (§12 punkt 2 i §13 punkt 2).
- Istnienie po stronie członków zwyczajnych i
nadzwyczajnych zaległości w opłatach członkowskich za dany rok na dzień 1
stycznia powoduje zawieszenie danego członka w prawach wyborczych
(zarówno czynnych jak i biernych) do czasu uregulowania wszystkich
zaległości, z tym jednakże, że uregulowanie zaległości w okresie krótszym
niż 30 dni przed odbyciem Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków powoduje,
iż odwieszenie praw wyborczych następuje dzień po zamknięciu obrad tego
Zgromadzenia.
- Od uchwały Zarządu Oddziału przysługuje
członkowi prawo odwołania się do Zarządu Głównego.
Organy
Towarzystwa
§19
1. Organami
Towarzystwa są:
·
Walne Zebranie Członków,
·
Zarząd Główny,
·
Rada Konsultacyjna,
·
Główna Komisja Rewizyjna,
·
Sąd Koleżeński.
2. Kadencja
wybieranych organów Towarzystwa trwa dwa lata, ich wybór odbywa się w głosowaniu
tajnym zgodnie z wymogami §22 punkt a i b Statutu, a rozpoczęcie działalności z
dniem 1 stycznia najbliższego roku.
3. Uchwały
wybieranych organów Towarzystwa podejmowane są zwykłą większością głosów przy
obecności co najmniej jednej czwartej osób uprawnionych do głosowania, jeżeli
statut nie stanowi inaczej. Uchwały Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego
Zebrania Członków (Oddziału) są ważne, jeżeli Zebranie zostało prawidłowo
zwołane. Uchwały nie przewidziane w porządku obrad mogą być podejmowane, chyba
że podjęciu takiej uchwały sprzeciwi się co najmniej połowa obecnych na
Zebraniu osób z głosem stanowiącym.
4. Członkowie
Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego nie mogą być członkami innych
wybieralnych władz Towarzystwa.
5. Członkowie
władz Towarzystwa, z wyjątkiem Redaktora Naczelnego „Chirurgii Narządów Ruchu i
Ortopedii Polskiej", mogą piastować jednoimienną funkcję we władzach tylko
jedną kadencję.
6.
Członkowie Towarzystwa nie mogą jednocześnie pełnić dwóch funkcji
w organach Towarzystwa. Ograniczenie to nie dotyczy funkcji w organach
Towarzystwa z funkcją przedstawiciela w EFORT i SICOT.
§20
Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków
zwoływane przez Zarząd Główny. Walne Zebranie może być zwyczajne lub
nadzwyczajne.
§21
Uprawnienia Walnego Zebrania Członków obejmują:
· uchwalenie
głównych kierunków merytorycznej i finansowej działalności Towarzystwa,
· rozpatrywanie
i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego, Głównej Komisji
Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
· podejmowanie
uchwał w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na
wniosek Komisji Rewizyjnej,
· podejmowanie
uchwał w sprawach wniesionych przez Zarząd Główny,
· uchwalanie
wysokości składek członkowskich i budżetu Towarzystwa na następne dwa lata,
· wybór i
odwołanie Prezesa Zarządu Głównego, Prezesa Elekta Zarządu Głównego, Sekretarza
Zarządu Głównego, Skarbnika Zarządu Głównego, dwóch członków Zarządu Głównego.
· wybór i
odwołanie członków Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
· uchwalanie zmian
statutu,
· nadawanie i
pozbawianie godności członka honorowego i członka korespondenta,
· zatwierdzanie
miejsca, terminu i tematyki zjazdów naukowych i innych imprez o charakterze
ogólnokrajowym,
· rozpatrywanie
wniosków i odwołań zgłoszonych przez Zarząd Główny, Radę Konsultacyjną, Główną
Komisję Rewizyjną, Sąd Koleżeński, zarządy oddziałów, sekcji naukowych lub
poszczególnych członków,
· rozstrzyganie
o pozbawieniu członkostwa na wniosek Sądu Koleżeńskiego,
· zatwierdzenie
regulaminów wewnętrznych,
·
powoływanie jednego z dwóch przedstawicieli Towarzystwa w EFORT.
§22
Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w
głosowaniu tajnym lub jawnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania w tym
przedmiocie przy obecności:
· w terminie
pierwszym – co najmniej jednej czwartej osób uprawnionych do głosowania,
·
w terminie drugim – bez względu na liczbę obecnych, jeśli dalsze
postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
W przypadku braku kworum w pierwszym terminie Zebrania Członków,
uprawniony organ wyznacza drugi termin Zebrania, nie wcześniej jednak niż w 10
minut po pierwszym terminie.
§23
W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział:
· członkowie
nadzwyczajni, zwyczajni, honorowi i emerytowani – z głosem stanowiącym,
· członkowie
korespondenci, wspierający i zaproszeni goście "- z głosem doradczym,
·
członkowie ustępujących władz – z głosem doradczym w kwestiach ich
dotyczących.
§24
1. Zwyczajne
Walne Zebranie odbywa się co dwa lata i jest zwoływane przez Zarząd Główny.
Zarząd Główny zawiadomi członków Towarzystwa przynajmniej na sześć tygodni
przed terminem Zwyczajnego Walnego Zebrania o terminie, miejscu i porządku
obrad Zebrania na oficjalnym portalu internetowym Towarzystwa.
2. Nadzwyczajne
Walne Zebranie może być zwołane przez Zarząd Główny z własnej inicjatywy, na
wspólny wniosek prezesa, prezesa elekta i prezesa poprzedniej kadencji,
sekretarza i skarbnika, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, na wniosek
co najmniej trzech Zarządów Oddziałów lub stu członków Towarzystwa, złożony na
piśmie do Zarządu Głównego. Zarząd Główny zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie
przed upływem trzech miesięcy od złożenia wniosku, zawiadamiając członków
Towarzystwa na oficjalnym portalu internetowym Towarzystwa przynajmniej na
sześć tygodni przed terminem Nadzwyczajnego Walnego Zebrania o terminie,
miejscu i tematyce, dla której zwołuje się Nadzwyczajne Walne Zebranie
Członków.
3.
Przygotowanie i organizacja Nadzwyczajnego Walnego Zebrania
Członków poza obowiązkiem zawiadomienia, który określony został w ust. 2,
obciąża wnioskodawców zwołania Zebrania.
Zarząd Główny
§25
1. Zarząd Główny
kieruje działalnością Towarzystwa w zakresie nie zastrzeżonym przez statut lub
obowiązujące przepisy dla innych organów, co nie uchybia uprawnieniom Walnego
Zebrania Członków.
2.
Pracami Zarządu Głównego kieruje Prezes, który reprezentuje Zarząd
w stosunku do innych osób, o ile statut nie stanowi inaczej. Sekretarz Zarządu
Głównego jest uprawniony do prowadzenia korespondencji w imieniu Zarządu
Głównego, pod kierunkiem Prezesa.
§26
1. W skład Zarządu Głównego wchodzą:
· Prezes,
· Prezes Elekt,
· Prezes
Poprzedniej Kadencji,
· Sekretarz,
· Skarbnik,
· dwóch
członków zwyczajnych Zarządu,
·
aktualny Redaktor Naczelny „Chirurgii Narządów Ruchu i Ortopedii
Polskiej ",
·
przedstawiciel młodych lekarzy specjalizujący się w ortopedii i
traumatologii narządów ruchu
2. Prezes Elekt po upływie swojej kadencji w dotychczasowym
Zarządzie Głównym Towarzystwa zostaje automatycznie (bez dokonywania przez
Walne Zebranie ponownego wyboru) Prezesem Zarządu Głównego Towarzystwa nowej
kadencji.
3. Prezes Zarządu Głównego Towarzystwa po upływie swojej kadencji
w dotychczasowym Zarządzie Głównym Towarzystwa staje się automatycznie (bez
dokonywania przez Walne Zebranie ponownego wyboru) członkiem Zarządu Głównego
Towarzystwa nowej kadencji, jako Prezes Poprzedniej Kadencji.
3a. Stałym Członkiem Zarządu jest (bez dokonywania przez Walne
Zebranie wyboru) Redaktor Naczelny „Chirurgii Narządów Ruchu i Ortopedii
Polskiej” (dalej: Redaktor Naczelny), który wybierany jest przez komitet
redakcyjny. W przypadku ustania pełnienia funkcji Redaktora Naczelnego (z
powodu rezygnacji, odwołania lub śmierci) do Zarządu Głównego wchodzi
automatycznie nowo wybrany przez komitet redakcyjny Redaktor Naczelny. Funkcję
Redaktora Naczelnego może pełnić członek senior.
4. Kadencja Zarządu trwa 2 lata, bez możliwości reelekcji na to
samo stanowisko.
5. W przypadku odwołania, rezygnacji lub śmierci Prezesa w trakcie
trwania kadencji, obowiązki Prezesa przejmuje Prezes Elekt, a w przypadku
niemożności przejęcia przez niego powyższych obowiązków, wówczas wyboru Prezesa
dokonuje się na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Do tego czasu obowiązki
Prezesa wykonuje Prezes Poprzedniej Kadencji.
6. W przypadku odwołania, rezygnacji lub śmierci Sekretarza lub
Skarbnika Zarząd Główny na wniosek Prezesa powołuje nowe osoby na wakujące
stanowisko.
7. Wybór pierwszego Prezesa Elekta Zarządu Głównego następuje na
pierwszym Walnym Zebraniu Członków po wejściu w życie zmienionej treści
regulacji odnoszącej się do Zarządu Głównego Towarzystwa.
8. Przedstawiciel młodych lekarzy w chwili wyboru do Zarządu
Głównego nie może mieć więcej niż 35 lat.
§27
Do zadań Zarządu Głównego Towarzystwa należy:
· kierowanie
działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi
i uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentowanie Towarzystwa na
zewnątrz i działanie w jego imieniu,
· zarządzanie
majątkiem Towarzystwa w ramach uprawnień nadanych przez Walne Zebranie,
· organizowanie
co dwa lata Zjazdów naukowych przez powoływanie przewodniczących komitetów
organizacyjnych, komisji naukowych, referentów tematów głównych, proponowanie
terminów, tematyki i miejsca zjazdów.
· ustalanie z
właściwymi władzami zasady udziału Towarzystwa w krajowych, międzynarodowych i zagranicznych
zjazdach i imprezach naukowych,
· przyjmowanie
członków wspierających, rozstrzyganie odwołań członków od decyzji zarządów
oddziałów w sprawach pozbawienia członkostwa,
· powoływanie i
rozwiązywanie oddziałów, sekcji, komitetów, komisji, itp. oraz nadzorowanie ich
działalności,
· rozpatrywanie
odwołań członków, oddziałów, sekcji naukowych.
· przyjmowanie
wniosków i opiniowanie programów specjalizacji w porozumieniu z nadzorem
krajowym,
· rekomendowanie
Ministrowi Zdrowia oraz samorządowi lekarskiemu kandydatów na konsultanta
krajowego i ekspertów krajowych w dziedzinie ortopedii i traumatologii narządu
ruchu, Narodowemu Funduszowi Zdrowia
· występowanie
z wnioskami o nadanie członkostwa honorowego, w sprawach nagród
i odznaczeń państwowych, powoływanie do instytucji naukowych i społecznych
o charakterze ogólnokrajowym,
· powoływanie
składu Komitetu Redakcyjnego “Chirurgii Narządów Ruchu i Ortopedii
Polskiej",
· powoływanie
komisji problemowych do opracowania i rozwiązywania istotnych zagadnień dla
ortopedii polskiej,
· powoływanie
jednego z dwóch przedstawicieli Towarzystwa w EFORT
· powoływanie i
odwoływanie Przewodniczącego Polskiej Grupy Narodowej SICOT, wybieranego w
sposób tajny spośród członków Towarzystwa należących do SICOT.
·
nadzorowanie działalności oficjalnego portalu internetowego
Towarzystwa §28
1. Posiedzenia
Zarządu Głównego zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
pół roku.
2. Posiedzenia
Zarządu zwołuje Prezes.
3. Uchwały
Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 5
członków Zarządu.
4.
Prezes Zarządu może zapraszać na zebrania Zarządu osoby spoza
składu Zarządu, które uczestniczą w posiedzeniu z głosem doradczym.
5.
Zebrania Zarządu Głównego mogą odbywać się również w formie
telekonferencji za pomocą urządzeń porozumiewania się na odległość
Rada
Konsultacyjna
§29
1. Rada
konsultacyjna jest organem doradczym Zarządu Głównego.
2. W skład Rady
Konsultacyjnej wchodzą członkowie Towarzystwa wybrani przez Zarząd Główny.
3. Rada
Konsultacyjna może wypowiadać się we wszystkich sprawach należących do
kompetencji Zarządu Głównego. Posiedzenia Rady Konsultacyjnej są zwoływane
przez Prezesa Zarządu Głównego w miarę potrzeby, co najmniej jednak raz na rok.
4.
Prezes Zarządu Głównego może zaprosić na posiedzenie Rady
Konsultacyjnej również osoby spoza grona członków tego organu. Osoby takie
uczestniczą w posiedzeniach z głosem doradczym.
Główna
Komisja Rewizyjna i Sąd Koleżeński
§30
1. W skład
Głównej Komisji Rewizyjnej wchodzą trzej członkowie wybierani przez Walne
Zgromadzenie Członków.
2. Członkowie
Głównej Komisji Rewizyjnej wyłaniają ze swego grona przewodniczącego
i sekretarza.
3.
Zastępcy członków wchodzą automatycznie w skład Komisji, w
przypadku zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji członka Komisji w kolejności
wg liczby głosów uzyskanych w czasie wyborów.
§31
1. Główna
Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do przeprowadzania co najmniej raz w roku
kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem
gospodarki finansowej.
2. Główna
Komisja Rewizyjna występuje do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi
z ustaleń kontroli, a na Walnym Zebraniu Członków przedstawia sprawozdanie
i występuje z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu
Zarządowi Głównemu.
3.
Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w
posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.
§32
1. Sąd
Koleżeński składa się z 5 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie
Członków.
2. Sąd
Koleżeński powołany jest do rozpatrywania sporów między członkami wynikłych
w obrębie Towarzystwa i rozpoznaje sprawy natury zawodowej, moralnej i
honorowej oraz sprawy na wniosek Zarządu Głównego, Zarządów Oddziałów czy
sekcji.
3.
Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego
Zebrania, za pośrednictwem Zarządu Głównego, które może uchylić orzeczenie Sądu
Koleżeńskiego. Odwołanie musi być przekazane Zarządowi Głównemu w terminie 30
dni od daty otrzymania orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.
§33
Główna Komisja Rewizyjna i Sąd Koleżeński działają na podstawie
szczegółowych regulaminów zatwierdzonych przez Walne Zebranie.
Chirurgia
Narządów Ruchu i Ortopedii Polskiej
§ 33a
1. „Chirurgia Narządów Ruchu i Ortopedii Polskiej”
jest oficjalnym periodykiem Polskie Towarzystwa Ortopedycznego i
Traumatologicznego.
- Skład Komitetu Redakcyjnego jest
zatwierdzany przez Zarząd Główny.
- Komitet Redakcyjny w głosowaniu tajnym
wybiera spośród własnych członków Redaktora Naczelnego.
- Redaktor Naczelny wchodzi w skład Zarządu
Głównego Towarzystwa.
- Komitet Redakcyjny odpowiedzialny jest za
wszystkie sprawy związane z przygotowywaniem i wydawaniem „Chirurgii
Narządów Ruchu i Ortopedii Polskiej”.
Oddziały
Terenowe
§34
Zarząd Główny na wniosek co najmniej 12 członków zwyczajnych
Towarzystwa zgłoszony na piśmie może powołać Oddział Terenowy Towarzystwa,
zwany dalej Oddziałem, w danej miejscowości – wyznaczając tymczasowego
przewodniczącego, który organizuje zebranie członków Oddziału
i przeprowadza wybór zarządu.
§35
Obszar działalności oddziału i siedzibę ustala Zarząd Główny.
§36
Zarząd Oddziału Jest zobowiązany w terminie 14 dni od chwili
ukonstytuowania się powiadomić Zarząd Główny i organ nadzorujący, właściwy ze
względu na siedzibę oddziału, podając skład zarządu i adres siedziby.
§37
Władzami oddziału są:
1. Walne
Zebranie Członków Oddziału,
2. Zarząd
Oddziału,
3.
Komisja Rewizyjna Oddziału.
§38
Walne Zebranie Członków Oddziału:
1. Uchwala
kierunki działania Oddziału zgodnie z postanowieniami statutu i uchwałami
Walnego Zgromadzenia Członków Towarzystwa,
2. Ocenia pracę
Zarządu i udziela lub odmawia mu absolutorium po wysłuchaniu sprawozdań Zarządu
oraz sprawozdania i wniosków Komisji Rewizyjnej,
3. Dokonuje
wyboru i odwołuje członków Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
4.
Rozpatruje wnioski władz Oddziału i Jego członków.
§39
1. Walne
Zebranie Członków Oddziału może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne
Walne Zebranie odbywa się co dwa lata przed upływem kadencji Zarządu Oddziału.
Zarząd Oddziału zawiadomi Członków Oddziału przynajmniej na 6 tygodni przed
terminem Zwyczajnego Walnego Zebrania o terminie, miejscu i porządku obrad.
3. Nadzwyczajne
Walne Zebranie Członków Oddziału może być zwołane z inicjatywy Zarządu Głównego,
Zarządu Oddziału, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału lub na pisemne żądanie
10 procent członków Oddziału, nie później niż 3 miesiące od zgłoszenia wniosku
o konieczności zwołania takiego zebrania.
4. Zarząd
Oddziału zawiadomi Członków Oddziału, na oficjalnym portalu internetowym
Towarzystwa www.ptoitr.pl przynajmniej na 6 tygodni przed terminem
nadzwyczajnego Walnego Zebrania o terminie, miejscu i tematyce obrad.
5. Przygotowanie
i organizacja Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków poza obowiązkiem
zawiadomienia, który określony został w ust. 4, obciąża wnioskodawców zwołania
Zebrania.
6. Uchwały
Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają w głosowaniu tajnym lub jawnym w
zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków Oddziału w tym przedmiocie,
przy obecności:
·
w terminie pierwszym – co najmniej jednej czwartej osób
uprawnionych głosowania,
·
w terminie drugim – bez względu na liczbę obecnych, jeśli dalsze
postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
7.
W przypadku braku kworum w pierwszym terminie Zebrania Członków,
uprawniony organ wyznacza drugi termin Zebrania nie wcześniej jednak niż w 10
minut po pierwszym terminie.
§40
1. Zarząd
Oddziału składa się z Prezesa, Prezesa Elekta, Prezesa Poprzedniej Kadencji,
Sekretarza, Skarbnika i członka zwyczajnego Zarządu, wybieranych w sposób
tajny.
2. Walne
Zebranie Członków Oddziału dokonuje wyboru i odwołania Prezesa, Prezesa Elekta,
Sekretarza i Skarbnika Zarządu Oddziału oraz członka zwyczajnego.
3. Kadencja
władz Oddziału trwa dwa lata i rozpoczyna się 1 stycznia najbliższego roku.
4. W oddziałach
liczących więcej niż 40 członków, piastowanie poszczególnych funkcji
w Zarządzie nie może trwać dłużej niż jedną kadencję.
5. W przypadku
zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji osoby pełniącej funkcje w Zarządzie
Oddziału zastosowanie znajdują odpowiednio przepisy §26 niniejszego statutu.
6.
Wybór pierwszego Prezesa Elekta Zarządu Oddziału następuje na
pierwszym Walnym Zebraniu Członków Oddziału po wejściu w życie zmienionej
treści regulacji odnoszącej się do Zarządu Oddziału Towarzystwa.
§41
1. Posiedzenie
Zarządu Oddziału odbywa się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na
pół roku. Uchwały Zarządu Oddziału zapadają zwykłą większością głosów przy
obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
2.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes.
§42
Działalność Zarządu Oddziału obejmuje:
· realizowanie
statutowej działalności Towarzystwa,
· organizowanie
działalności naukowej i szkoleniowej na swoim terenie lub we współpracy
z innymi oddziałami,
· przyjmowanie
członków zwyczajnych i nadzwyczajnych,
·
przedkładanie Zarządowi Głównemu w wyznaczonym terminie corocznych
sprawozdań z działalności Oddziału, wnioskowanie do Zarządu Głównego w
sprawach Oddziału i Towarzystwa oraz przekazywanie Zarządowi Głównemu w
zakreślonym terminie 50% składek członkowskich.
§43
1. Komisja
Rewizyjna Oddziału składa się z trzech członków wybieranych na Walnym
Zgromadzeniu, którzy wybierają z kolei spośród siebie przewodniczącego. Komisja
Rewizyjna Oddziału jest organem kontroli wewnętrznej oddziału, a w zakres jej
działania wchodzi kontrola całokształtu działalności Oddziału ze szczególnym
uwzględnieniem gospodarki finansowej.
2.
W przypadku zgonu, odwołania lub pisemnej rezygnacji członka
Komisji Rewizyjnej Oddziału jej skład uzupełniany jest na wniosek pozostałych
członków Komisji spośród członków Oddziału. Tą drogą można uzupełnić skład
Komisji tylko jednokrotnie.
§44
1. Prezes i Skarbnik Zarządu Oddziału Terenowego Towarzystwa
działający łącznie mają prawo do podejmowania czynności faktycznych i prawnych
oraz składania, a także odbierania w imieniu Towarzystwa oświadczeń woli w
sprawach majątkowych związanych z działalnością tego Oddziału Terenowego i w
zakresie znajdujących się w dyspozycji Oddziału środków pieniężnych, w tym
w szczególności do:
· dokonywania
wszelkich czynności z zakresu zwykłego zarządu, które okażą się konieczne
w związku z działalnością Oddziału,
· dokonywania
czynności prawnych i faktycznych związanych z prowadzeniem działalności
Oddziału,
· zakładania
oraz likwidacji rachunków bankowych w wybranym przez siebie banku oraz do
dokonywania na nich operacji,
·
przechowywania, zabezpieczania i archiwizacji dokumentacji
dotyczącej działalności Oddziału.
2. Wymienione czynności nie obejmują czynności przekraczających
zakres zwykłego zarządu, które należą do kompetencji Zarządu Głównego
Towarzystwa, a w szczególności czynności polegających na:
· sprzedaży
całości lub części mienia należącego do Towarzystwa,
· obciążaniu
całości lub części mienia należącego do Towarzystwa,
·
zaciąganiu zobowiązań dotyczących działalności Oddziału, których
celem nie jest wykonywanie zwykłego zarządu.
Sekcje
Naukowe
§45
Dla rozwijania kierunkowych zainteresowań członków w dziedzinie
ortopedii i traumatologii narządu ruchu mogą być tworzone sekcje naukowe o
charakterze ogólnokrajowym.
§46
Zarząd Główny może powołać sekcję naukową na pisemny wniosek co
najmniej 20 członków zwyczajnych Towarzystwa. Wyznacza tymczasowego
przewodniczącego sekcji, który dobiera sobie sekretarza i zwołuje zebranie
organizacyjne sekcji, która dokonuje w sposób tajny wyboru władz sekcji.
§47
Sekcje naukowe działają na podstawie regulaminów ustalających
władze sekcji, tryb ich wyboru, odwołania, uzupełniania składu i sukcesji
funkcji przewodniczącego w przypadku jego zgonu, odwołania lub rezygnacji.
§48
Władze sekcji są zobowiązane do powiadomienia drogą pocztową lub
mailową Zarząd Główny o wszystkich zmianach w działalności sekcji.
§49
Działalność sekcji wspomaga i rozszerza działalność Towarzystwa.
Nie może ona podważać autorytetu Towarzystwa i zaburzać także realizacji jego
celów.
Majątek
Towarzystwa
§50
Majątek Towarzystwa składa się z majątku ruchomego, nieruchomego
oraz funduszy, które stanowią:
· składki
członkowskie,
· dotacje,
subwencje, darowizny,
· wpłaty z
działalności statutowej,
· przychody z
organizacji Zjazdów i Dni Ortopedycznych oraz naukowych wydarzeń pod Patronatem
PTOiTr.,
·
przychody z działalności portalu internetowego.
§51
Prezes Zarządu Głównego i Skarbnik Zarządu Głównego działający
łącznie, mają prawo do podejmowania czynności faktycznych i prawnych oraz
składania, a także odbierania w imieniu Towarzystwa oświadczeń woli. Do
składania oświadczeń w imieniu Oddziału Terenowego w zakresie wskazanym w
§44 statutu są uprawnieni Prezes i Skarbnik Zarządu Oddziału działający
łącznie.
Zmiana
statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§52
Uchwalę w sprawie zmian statutu podejmuje Walne Zebranie Członków
większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych
do głosowania
w pierwszym terminie, zaś w drugim terminie bez względu na liczbę
obecnych.
§53
Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Zwyczajne lub
Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co
najmniej połowy członków. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określa sposób
likwidacji oraz cele na jakie ma być przeznaczony majątek.
KRS: 0000122867
NIP: 5321720864
Adres: ul. Lindleya 4 (02-005 Warszawa)